پل دیود Bridge rectifier

حمزه پورنادری
۸ دی, ۱۳۹۵
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

پل دیود Bridge rectifier


پل دیود قطعه ایست متشکل از چهار دیود که در مجموع این چهار دیود یک پل دیود را می سازند،کار پل دیود یکسوسازی می باشد ، به همین دلیل در اصطلاح انگلیسی به آن Bridge rectifier میگویند.

 

پل دیود به صورت اماده در بازار نیز موجود است ولی در صورت نیاز و تمایل می توان چهار دیود معمولی و بسته به نیاز (مثلا استفاده از دیود 1N4007) نیز استفاده کرد.

 

پل دیود بر اساس ولتاژ و آمپر قابل تحمل ساخته و به فروش میرسد که مشتری بسته به نیاز یک نمونه را انتخاب میکند مثلا : 4 آمپر 800 ولت ، این بدین معناست که این پل دیود توانایی تحمل 800 ولت و 4 آمپر را دارا میباشد.

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید هنگامی که چهار دیود در کنار هم قرار گرفتند داری چهار پایه می باشد که بسته به حالت قرار گیری دو پایه آن ورودی ولتاژ متناوب(AC) و دو تای دیگر خروجی ولتاژ مستقیم (DC) میباشد.

 

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید میتوانید دو سیم ولتاژ متناوب رو به دلخواه جایگزین  یکدیگر کرد.پل دیود در شکل و شمایل مختلفی در بازار موجود هست

 

مثلا :گرد ، شانه ایی ، تخت و غیره ; که این اشکال از لحاظ ولتاژ و آمپر فرقی با یکدیگر ندارند فقط در سایز و شکل با یکدیگر با هم تمایز دارند

 

برای تست سلامت پل دیود:

در حالت آنلاین(اتصال به برق)از دو سر مثبت و منفی آن ولتاژ گیری میکنیم ، در صورتی که ولتاژ مورد نظر را داشت سالم است در غیر این صورت پل دیود معیوب بوده و باید جایگزین شود ، همچین میتوان از روش تست دیود نیز برای تست پل دیود استفاده کرد(به صورت آفلاین) چون همانطور که در بالا ذکر شد پل دیود متشکل از چهار دیود می باشد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.