ترانزیستور های FET

حمزه پورنادری
۸ دی, ۱۳۹۵
2 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

ترانزیستور های FET

ترانزیستور فت یا FET یا Field Effect Transistor یا معادل پارسی آن ها ترانزیستور اثر میدان ، دسته ای از ترانزیستور ها هستند که بر اساس کنترل جریان در آن‌ها ، توسط یک میدان الکتریکی پایه گذاری شده اند.

مبنای کار این ترانزیستور ها بر اساس ولتاژ میباشد (بر عکس ترانزیستور های BJT که بر اساس جریان کار میکنند) به همین دلیل برای فعال کردن آن ها نیازی به جریان وجود ندارد.این ترانزیستور ها دارای سه پایه با نام های درین ( D – DRAIN ) ، سورس ( S – SOURCE ) و گیت ( G – GATE ) هستند که پایه تحریک آن ها گیت می باشد ، در واقع با اعمال ولتاژ به پایه گیت ؛ دو پایه دیگر یعنی درین و سورس به هم وصل می شوند.

فت ها را میتوان به دو دسته کلی با نام های JFET و MOSFET تقسیم کرد که هر کدام دارای ویژگی خاص و کاربرد خاص خود می باشند در در پست های بعدی بیشتر در مورد این دو قطعه صحبت می شود.فت ها خود به دو دسته N Channel  و P Channel  تقیسم می شوند .

تشخیص پایه ها :

ابتدا به وسیله تست بازر پایه ایی که به دیگر پایه ها راه دارد را پیدا میکنیم که این پایه گیت (G) ما می باشد سپس یکی از پراب ها رو ثابت روی گیت گذاشته و مولتی متر را روی تست اهم (مقاومت) می گذاریم پایه ایی که مقاومت بیشتری داشت سورس (S) ما می باشد و پایه ی دیگر درین(D) ما می باشد.

نماد ترانزیستور های FET :

 

fet-field-effect-transistor

2 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.