آی سی (IC) یا مدار مجتمع (Integrated circuit)

حمزه پورنادری
۸ دی, ۱۳۹۵
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

آی سی (IC) یا مدار مجتمع (Integrated circuit)

 

آی سی یا چیپ یا معادل انگلیسی Integrated circuit یا Chip یا معادل پارسی آن مدار مجتمع ، یک سری از المان ها یا قطعات خاصی هستند که در قالب یه مجموعه بر روی یک برد الکترونیکی به صورت خاص قرار میگیرند که در مجموع یک هدف خاصی را دنبال می کنند.

 

پیدایش آی سی:

پیدایش آی سی انقلابی عظیم در صنعت الکترونیک و برق ایجاد که این انقلاب همچنان ادامه داشته و روز به روز بر زندگی ما انسان ها و موجودات تاثیر گذار و قابل لمس هست.

امروزه شاید کمتر کسی را دید که این ادوات بر زندگی او یا خانواده تاثیر نگذاشته یا به آن جهت نداده باشد ، آی سی یا همان مدار مجتمع در شکل و اندازه و نوع و کاربرد خاصی ساخته و در بازار عرضه میشود.

 

هر آی سی دارای شماتیک و دیتاشیت (DATA SHEET) خاصی می باشد که باید بسته به نیاز آی سی مورد نظر تهیه شود و دیتا شیت آن مورد مطالعه قرار گیرد تا بتوان بهترین کاربرد و استفاده را از آن آی سی برد و همچینن مانع از آسیب دیدن آن قطعه شود، مثلا ولتاژ کاری ، مقدار جریان مورد نیاز ، دمای کاری استاندارد و قابل تحمل و غیره….

 

طرز ساخت ریز تراشه‌ها:

ریز تراشه‌ها را با تعبیهٔ مدارهای الکترونیکی در لایه‌ای نازک از سیلیسیم خالص به اسم ویفر سیلیکون (به انگلیسی: Silicon Wafer)، به صورت یک فرایند پیچیده و به صورت لایه لایه می‌سازند.

 

به فرایند ساخت ریز تراشه: تکنولوژی ساخت مدارات نیمه هادی می گویند.

 

تمامی مراحل ساخت ریز تراشه در اتاق هایی موسوم به اتاق تمیز (به انگلیسی: Clean room) انجام می شود که از نظر سطح ناخالصی و طیف های نوری موجود در اتاق کاملا تحت کنترل است.(منبع ویکی پدیا فارسی)

از شرکت عظیم در این صنعت میتوان از شرکت اینتل ، تگزاس اینداستریال ، AMD ، IBM ، کوالکام و غیره شاره کرد.

 

نحوه تست سلامت آی سی (IC) یا مدار مجتمع (Integrated circuit):

برای تست سلامت این آی سی ها باید دیتاشیت و شماتیک آن را پیدا کرد و طبق آن از پایه های خاصی ولتاژ گیری کرد.(در صورتی که از قبل شماره پایه های آن را بدانید دیگر نیازی به شماتیک ندارید).

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.