آموزش تعمیرات محافظ برق قسمت چهارم

حمزه پورنادری
۳۰ بهمن, ۱۳۹۵
13 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
لوگو فروشگاه ای سی تک

آموزش تعمیرات محافظ برق قسمت چهارم

این آموزش به صورت سوال و جواب می باشد:

26 – یک محافظ با زمان تاخیریه کم دارم میخواهم زمانش را بیش از ۵ دقیقه کنم؟

پاسخ : برای افزایش زمان تاخیر مدار محافظ باید به دنبال مقاومتی با اهم بالا در حد مگا اهم باشید که معمولا نزدیک به تغذیه مدار و خازن پلی استر و خازن شیمیایی بزرگ مدار است . این مقاومت ها معمولا ۱٫۵ مگا اهم ، ۲٫۲ مگا اهم یا بالاتر هستند که می توانید با تغویض این مقاومت ها با اهم بالاتر زمان تاخیر را بالاتر ببرید . مثلا مقاومت ۱٫۵ مگا اهم را از مدار خارج کنید و بجای آن از مقاومت ۲٫۲ مگا اهم استفاده نمایید .

27 – چگونه پتانسیومترهای محافظ رامیتوان تست وتنظیم کرد؟کار پتانسیومتر درمحافظ چیست؟

پاسخ :

کار پتانسومتر در مدار محافظ برق :

  • قطعه پتانسومتر در دو نوع ایستاده و خوابیده تولید می شود و همان ولوم می باشد با اندازه ی کوچکتر !!! در مدار محافظ جهت تنظیم ولتاژ بالا و پایین مدار از این قطعه استفاده می شود . جهت تنظیم مدار محافظ احتیاج به تنظیم پتانسومترها داریم . جهت تنظیم مدار محافظ باید از واریاک (ترانس متغیر) استفاده کنیم تا ولتاژ مدار را بتوانیم در حدود ۱۸۰ ولت تا ۲۴۰ ولت تنظیم کنیم.

 

28 – مشکل محافظ برقم اینه که در صورت بی بار بودن یعنی زمانی که هیچ مصرف کننده ای بهش وصل نیست برق ۲۲۰ وجود داره ولی زمانی که مصرف کننده بهش وصل میشه اصلا مصرف کننده روشن نمیشه(مصرف کننده سالم هست) ؟

 

  • پاسخ : با توجه به مطلب گفته شده به نظر می رسد که محافظ کار خود را به درستی انجام می دهد ولی برق به پریزهای محافظ نمی رسد که در اینصورت باید از نقطه اتصال پریز به سیم های وصل شده به آن ، سیم های وصل شده به کنتاکت های رله و مسیر مدار چاپی بازدید به عمل آید که یکی از این موارد دچار مشکل شده است.

 

29 – قسمت های مختلف محافظم رو بررسی میکنم برق توش جریان داره ولی نمی دونم چرا ال ای دی هاش روشن نمیشن البته اولش یه لحظه روشن شد ولی بعد از بستن پیچ هاش دیدم دوباره لامپ هاش خاموشه و هرکاری میکنم با وجود برق تو مدارش هنوز مشکلش حل نشده .

 

  • پاسخ : اگر صدای وصل شدن رله می آید ، مسیر ارتباطی رله ، ترانزیستور و LED مدار را چک کنید که به احتمال زیاد قطع شده است .

 

30 – برای کاهش زمان تاخیر بهتره خازن رو کاهش بدیم یا مقاومتی که فرمودین؟ در طولانی مدت برای مدار مشکلی پیش نمیاد؟ من خازن ۱۰۰ رو عوض کردم و ۱۰ میکرو گذاشتم تایمش کم شد اما نگرانم که برای مدار در طولانی مدت مشکلی پیش بیاد لطفا راهنمایم کنید که اگر نیاز به تعویض قطعه ای دیگری هم هست عوضش کنم؟

 

  • پاسخ : برای کم کردن زمان وصل شدن هم می توان خازن را با ظرفیت کمتر قرار داد هم می توان مقدار مقاومت را کم کرد . در مورد سوال دوم نیز ، خیر برای مدار مشکلی ایجاد نخواهد شد زیرا مقاومت مقدار جریان را کم می کند تا خازن به آرامی پر شود و هر چه خازن بزرگتر باشد زمان بیشتری طول می کشد تا پر شود . راحت ترین راه برای کاهش زمان محافظ ، تعویض مقاومت نزدیک خازن می باشد . مثلا اگر مقدار آن ۲٫۲ مگا اهم باشد آن را با مقاومت ۱٫۲ مگا اهم جایگزین کنید .

 

31 –  محافظ من چراغ سبزش بعد از گذشتن زمان رله روشن نمیشه و مشکل ثابت موندن چراغ قرمز رو داره طبق جواب سوالات بالا من مسیر ترانزیستور و رله و چراغ سبز رو چک کردم حتی ترانزیستور و رله رو هم عوض کردم ولی هم چنان همون مشکلو داره ممنون میشم راهنماییم کنید.

پاسخ : سلام . بقیه ی قطعات مرتبط یا نزدیک ترانزیستور و LED را هم چک کنید اگر مشکلی مشاهده نکردید ، آی سی را تعویض کنید

 

32 – در روزهای تابستان که برق با افت های زیادی روبروست ما بیشتر اوقات مشاهده کردیم که محافظ های دوتا کولرمون جریان رو قطع کردن ولی محافظ یخچال و لوازم صوتیمون برق رو قطع نکردن و به کار خود ادامه دادن ایا این به خاطر خرابیشونه یا ولتاژ قطعشون فرق میکنه ؟

 

پاسخ : سلام . قطع کردن یا نکردن محافظ ها مربوط به تنظیم ولتاژ قطع و وصل کردن محافظ ها است که با هم متفاوت هستند و احتمالا از یک برند هم نیستند

 

33 –  محافظ برقی دارم که در روز سالم است اما درآخر شب تا صبح به طور خودکار خاموش و پس از سپری شدن تایم محافظ روشن میشود این روند تا صبح ادامه دارد ؟

پاسخ : این وصل بودن محافظ در روز و قطع بودن در شب به علت عدم تنظیم صحیح ولتاژ قطع مدار با منطقه ی مورد استقاده می باشد که باید نسبت به تغییر ولتاژ قطع از طریق تنظیم پتانسیومترهای مدار صورت بگیرد و برای این کار به واریاک ( ترانس متغییر ) هست . دستکاری مدار بدون این دستگاه خارچ شدن از تنظیم را به همراه خواهد داشت .

34 – یک محافط یخچال مدل افرا دارم وقتی به برق می زنم چراغ قرمز روشن میشه ولی زیر بار نمی رود ودرضمن ای سی LM324N راعوض کردم بازم درست نشد؟

پاسخ : احتمال خرابی خازن پلی استر تغذیه مدار هست .

 

35 – یه محافظ چراغ سبزش کاملا همراه با رله وصل میشه ولی حدودا هر ۱۰ ثانیه چراغ سبز و رله با هم قطع و وصل میشه؟

پاسخ : احتمال اتصالی مدار . خرابی ترانزیستور و یا آی سی مدار

36 – محافظ یخچال بعد از زمان تاخیر (چراغ قرمز) یک لحظه چراغ سبز روشن میشه  ودوباره برمی گرده  در حا لت زمان تاخیر معمولا کدام قطعه خراب است؟

پاسخ :در محافظ های یخچال معمولا از یک آی سی مقایسه کننده که اکثرا lm324 هست ویک آی سی تاخیر که معمولا 555 هست استفاده میشود اگر ولتاژ کاری مدار مشکلی نداشته یاشد این مشکل مربوط به مقایسه کننده هست چون تاخیر در مدار شما وجود دارد  و مقایسه کننده پس از مدار تاخیر قرار گرفته.

احتمالا خرابي خازن تغذيه ورودي باعث بروز اين ايراد در لحطه استارت رله خروجي مي باشد که تغير ظرفيت داده و بايد تعويض گردد. فکر کنم خازن تغذیه(خازن بزرگ ورودی) اشکال داره اونو با یه خازن mkp به همون ظرفیت عوض کن ببین راه میفته.

 

37 – يک محافظ يخچال داريم که روي هر دو پايه ش فاز وجود داره(يعني جاي اينکه يکي از پايه ها نول باشه هر جفتش فازه) ؟
پاسخ :یه خازن هست که بارله ارتباط نزدیک داره تعویضش کردم مشکل برطرف شد جالب اینجا بود که با دستگاه مولتی متر که ظرفیت خازن رو نیز اندازه گیری می کنه آزمایش کردم سالم بودنش رو نشون می داد.

 

38 – محافظ رو موقعی که به برق میزنی بعد یک زمان تاخیر شروع میکنه به پشت سر هم قطع و وصل شدن ؟

پاسخ :خازن بزرگه ورودي رو عوض کن .

 

39 -محافظ میکرو الکترونیک دارم که تایمر سالم و زمان تمام میشه و رو چراغها وصل شدن نشون میده اما کنتاکتور عمل نمیکنه وبرق به مدار (خروجی)نمیرسه.کسی میتونه کمکی کنه؟

پاسخ : ترانزیستور مربوط به قطع و وصل کردن رله ممکن است سوخته باشد.

 

40 – یه محافظ برق دارم که وقتی به برق می زنم اصلا چراغش روشن نمیشه ، جفت LEDهاش و تاخیر اش کار نمی کنه و برق هم نداره پریزهاش، مشکل از دیود هست یا رله یا ترانزیستور یا آی سی ؟

  • پاسخ LM324 :را تعویض کن چهار تا خازنم تعویض کن.

 

بعضی از محافظ ها خیلی حساس هستند یعنی ممکنه همون خازن پلی استر ایراد کار باشه ولی شما یه چیز نزدیک میزنید و یا معادلشو وفکر میکنید دیگه با تعویض مشکل حل شده پس ایراد جای دیگست ولی بیشتر نواقص از خود خازن پلی استر میباشد

البته مقاومتهای دور ور خازن پلی استر رو هم چک کنید ایراد زنر یا خازنها باعث خاموشی مطلق ال ای دی ها نمیشود اگه هم دوشاخه و یا سیم و یا کلید قطع وصل رو چک نکردید حتما چک کنید.

در صورتی که هیچکدام از ال ای دی ها روشن نمیشه حتما خازن اولیه را 400/684 تعویض کنید.با تعویض این خازن حتما LED ها روشن میشه.مرحله بعد اگر بصورت مرتب زمان سنج عمل نکرد باید آی سی 324 را تعویض و در آخر اکثرا رله خراب میشه.

سوختن رله یا ممکنه بخاطر عبور جریان زیاد ازش باشه، یا ممکنه بوبین سوخته باشه و دیگه کنتاکت رو عوض نکنه. حتی ممکنه رله سالم باشه و یه قطعه دیگه که بوبین رو کنترل میکنه سوخته باشه.

شما ببینید که رله رو حالت NC هست یا NO  و اینکه موقع روشن کردن، رله صدا میده یا نه. اول باید فهمید مشکل از رله هست یا از مدار کنترل بوبینش. بوبینه رله رو به کمک مولتی متر و تست بازر تست کنید ببینید بوق میزنه یا خیر؟ (ابتدا باید از برد درش بیارید و بعد تست کنید)

13 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.